Pages

IBADAH HAJI DAN UMRAH
DEFINISI:
Haji dari segi bahasa bermaksud mengunjungi.
Manakala dari segi istilah pula bermaksud mengunjungi Baitullah Al-Haram di Mekah untuk menunaikan segala perbuatan-perbuatan haji yang telah diperintahkan oleh Allah demi mengharapkan keredhaanNya pada masa tertentu dengan syarat-syarat tertentu.
Pengertian Umrah pada bahasa : Ziarah.
Pada istilah : Menziarahi Baitullah Al-Haram kerana mengerjakan ibadat tertentu mengikut syarat-syarat tertentu.
Ibadat haji merupakan rukun Islam yang kelima. Hukumnya wajib ke atas setiap muslim yang mempunyai kemampuan,  sekali dalam seumur hidup berdasarkan dalil yang terdapat di dalam Al-Quran , As-Sunnah dan Ijma’ Ummah.
i) Dalil dari Al-Quran :
Firman Allah Taala :
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً
Maksudnya : Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.
[Surah Ali-Imran : 197]
ii) Dalil dari As-Sunnah :
Sabda Rasulullah SAW.
بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمْسٍ: شَهادَةِ أَنْ لا إِلهَ إلاّ اللّهُ, وَأَنّ محمداً رسولُ اللّهِ, وَإقامِ الصلاةِ, وإِيتاءِ الزّكاةِ, والحَجّ, وصَوْمِ رَمَضان.
Maksudnya : Islam dibina di atas lima perkara, Pengakuan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah, Mendirikan solat, Menunaikan zakat, Mengerjakan haji, Berpuasa di bulan Ramadhan.
Ibadat haji hanya difardhukan sekali sahaja seumur hidup bagi setiap muslim. Sebagaimana jawapan Rasulullah SAW. kepada Al-Aqra’ bin Habas apabila ditanya adakah haji itu setiap tahun atau hanya sekali sahaja? Lalu baginda menjawab : hanya sekali sahaja, dan barangsiapa yang menambahnya, maka itu menjadi sunat.
PERBEZAAN DAN PERSAMAAN HAJI DAN UMRAH

PERBEZAAN IBADAH HAJI
IBADAH UMRAH

HUKUM MENGERJAKAN HAJI
Haji adalah wajib dilakukan sekali sahaja seumur hidup ke atas setiap orang yang mampu.
Haji hanya boleh dilakukan pada bulan haji sahaja.

hari kemuncaknya ialah pada hari Tasyrik 9, 10, 11, 12 di mana jemaah berkumpul di Padang Arafah dan Mina.
ibadah haji dilaksanakan pada waktu tertentu mulai dai bulan syawal hingga terbit fajar tanggal 10 Dzulhijjah,


HUKUM MENGERJAKAN UMRAH
Mengikut pendapat yang terkuat dalam Mazhab Hanafi dan salah satu pendapat yang diakui dalam Mazhab Maliki, Ibadah Umrah adalah sunat mua'akkadah yang mana ia adalah sunat yang digalakkan. Dan pendapat jumhur ulama mengatakan Umrah itu wajib dilakukan  seumur hidup sekali dan jika diulangi menjadi sunat dan memperolehi pahala yang banyak apatah lagi ditunaikan pada bulan Ramadhan yang mana menyamai pahala Ibadat Haji.
Umrah boleh dilaksanakan sepanjang tahun.
Umrah disebut juga haji kecil,

RUKUN HAJI ADA 6
1) Niat
2) Wukuf di Arafah
3) Tawaf di Baitullah
4) Saie antara Safa dan Marwah
5) Bercukur atau bergunting
6) Tertib

Ihram bererti memakai pakaian ihram di Miqat tertentu serta niat

RUKUN UMRAH ADA 5
1) Niat  (wajib berniat di Miqat)
2) Tawaf di Baitullah
3) Sae’i di antara Bukit Safa dan Marwah.
4) Bercukur atau bergunting
5) Tertib


Ihram bererti memakai pakaian ihram di miqat tertentu serta niat.
WAJIB HAJI ADA 7 PERKARA
a. Berniat ihram di Miqat
b. Bermalam di Muzdalifah
c. Melontar jamrah aqabah di Mina pada 10 Zulhijjah
d. Bermalam di Mina - sekurang-kurang 2 malam, malam 11, 12, 13 Zulhijjah.
e. Melontar 3 jamrah sekurang kurangnya dua hari pada 11, 12, 13 Zulhijjah.
f. Meninggalkan larangan ihram
g. Tawaf wada (selamat tinggal
WAJIB UMRAH
Niat Ihram Di Miqat
Meninggalkan perkara-perkara larangan semasa ihram


 NIAT IHRAM HAJI

نَوَيْتُ الْحَجَّ وَأَحْرَمْتُ بِهِ لِلَّّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku mengerjakan haji dan berihram dengannya kerana Allah Taal

NIAT IHRAM UMRAH

نَوَيْتُ الْعُمْرَةَ وَأَحْرَمْتُ بِهَا لِلَّّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku mengerjakan umrah dan berihram dengannya kerana Allah Taala.

Wukuf maksudnya berhenti seketika di Arafah di antara waktu gelincir matahari hari ke-9 hingga terbit fajar hari yang ke-10 Zulhijjah.

Tidak sah sekiranya ia dilakukan selepas waktu ini kerana terlepas bermalam di Muzdalifah.

Adalah menjadi sunat sekiranya dapat dihimpunkan waktu zohor pada 9 Zulhijjah dengan asar pada waktu wukuf dengan jamak takdim.

TAWAF HAJI
Tawaf bermaksud mengelilingi kaabah sebanyak 7 kali dengan syarat-syaratnya.


Niat mengerjakan haji.

. نَوَيْتُ الْحَجَّ وَأَحْرَمْتُ بِهِ لِلَّهِ تَعَاَلَ

Daku mengerjakan Haji dan berihram dengannya kerana Allah Ta’ala.



Niat mengerjakan Haji dan Umrah serentak (Haji Qiran):

نَوَيْتُ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ وَأَحْرَمْتُ بِـهِمَا لِلَّهِ تَعَاَلَى
Daku mengerjakan Haji dan Umrah serta berihram dengan kedua-duanya, kerana Allah Ta’ala
SUNAT HAJI
a. Mandi untuk ihram dan waktu masuk Mekah
b. Membaca talbiah berulang-ulang
c. Tawaf qudum, tawaf sewaktu tiba di Mekah
d. Mabit (bermalam) di Mina pada malam tanggal 8 Zulhijah (sewaktu menuju Arafah untuk wukuf disana




Haji mempunyai wukuf di Arafah, bermalam di Muzdalifah dan Mina dan Melontar Jamrah.

CARA MENGERJAKAN HAJI DAN UMRAH

a. Cara tamattuk iaitu mendahulukan umrah sebelum haji dalam bulan-bulan haji.
b. Cara ifrad iaitu mendahulukan haji sebelum umrah di dalam bulan-bulan haji.
c. Cara qiran iaitu dibuat haji dan umrah sekali gus Haji Tamattuk
Apabila seseorang itu sampai di Miqat/Jeddah dia terus berniat mengerjakan umrah sahaja, lalu dia masuk ke Makkah membuat tawaf umrah, bersai dan bercukur. Dengan ini dia keluar dari ihram. Ia boleh melakukan perkara-perkara yang dilarang semasa ihram kecuali memburu binatang di tanah haram atau mencabut pokoknya kerana larangan ini tetap ada dalam tanah haram pada bila-bila masa. Apabila sampai 8/9 Zulhijjah barulah dia berihram untuk haji pula dari tempat tinggalnya di Makkah dan meneruskan amalan hajinya. Orang ini dikenakan dam.

Haji Ifrad
Apabila seseorang itu sampai ke Miqat/Jeddah ia terus berniat haji dan dia masuk ke Makkah membuat tawaf Qudum (selamat datang) hukumnya sunat dan dia boleh membuat sai haji jika ia mahu dan tetap dalam ihram hingga selesai amalan haji. Kemudian barulah dia boleh membuat umrah.

Haji Qiran
Apabila seseorang itu sampai ke Miqat/Jeddah ia berniat haji dan umrah sekali gus. Dia meneruskan amalan haji sahaja. Umrahnya termasuk sekali. Orang ini juga dikenakan dam.



Umrah tidak ada wukuf di padang Arafah.
TAWAF UMRAH
Tawaf bermaksud mengelilingi kaabah sebanyak 7 kali dengan syarat-syaratnya
Niat mengerjakan umrah

نَوَيْتُ الْحَجَّ وَأَحْرَمْتُ بِهِ لِلَّهِ تَعَاَلَى

Daku mengerjakan Haji dan berihram dengannya kerana Allah Ta’ala.


Tiada.





Sunat Umrah
Sebelum berihram

SUNAT UMRAH
1. memotong kuku
2. menanggalkan bulu ketiak,bulu ari-ari , mengandam misai dan rambut.
3. Mandi sunat ihram.
4. Memakai minyak rambut atau bau bauan (minyak wangi)
5. Memakai pakaian ihram berwarna putih
6. Sembahyang sunat ihram
7. Membaca talbiah.

 Umrah Tiada semua itu.
PERSAMAAN IBADAH HAJI
IBADAH UMRAH

HUKUM MENUNAIKAN HAJI
Hukumnya fardu ain.
SYARAT WAJIB HAJI
•(a)  Islam tidak wajib ke atas orang kafir.
•(b)   Berakal  tidak wajib ke atas orang gila.
•(c)    Baligh tidak wajib ke atas kanak-kanak.
•(d)   Merdeka tidak wajib ke atas hamba sahaya.
•(e)    Berkemampuan tidak wajib ke atas orang yang tidak ada upaya dan tiada kuasa.
PERKARA-PERKARA YANG HARAM SEMASA IHRAM HAJI

Menutup kepala bagi lelaki lelaki dan menutup muka serta memakai sarung tangan bagi wanita.
Memakai pakaian berjahit bagi lelaki.
Memakai bau-bauan pada badan, pakaian, dan makanan.
Memakai minyak pada rambut dan janggut.
Mencabut bulu atau rambut dari badan
Memotong kuku.
Membunuh binatang buruan.
Bercumbu-cumbuan yang menaikkan nafsu syahwat.
Jimak (bersetubuh)
Melakukan akad nikah, mewalikan pernikahan, atau menikahkan. (Nikah yang dilakukan dalam masa ihram adalah tidak sah.

HUKUM MENUNAIKAN UMRAH
Hukumnya  fardu ain.
SYARAT WAJIB UMRAH
•(a)  Islam tidak wajib ke atas orang kafir.
•(b)   Berakal  tidak wajib ke atas orang gila.
•(c)    Baligh tidak wajib ke atas kanak-kanak.
•(d)   Merdeka tidak wajib ke atas hamba sahaya.
•(e)    Berkemampuan tidak wajib ke atas orang yang tidak ada upaya dan tiada kuasa.
PERKARA-PERKARA YANG HARAM SEMASA IHRAM UMRAH

Menutup kepala bagi lelaki lelaki dan menutup muka serta memakai sarung tangan bagi wanita.
Memakai pakaian berjahit bagi lelaki.
Memakai bau-bauan pada badan, pakaian, dan makanan.
Memakai minyak pada rambut dan janggut.
Mencabut bulu atau rambut dari badan
Memotong kuku.
Membunuh binatang buruan.
Bercumbu-cumbuan yang menaikkan nafsu syahwat.
Jimak (bersetubuh)
Melakukan akad nikah, mewalikan pernikahan, atau menikahkan. (Nikah yang dilakukan dalam masa ihram adalah tidak sah.


JENIS-JENIS TAWAF
1.Tawaf Ifadhoh.(rukun)
2.Tawaf Qudum : Tawaf selamat datang dilakukan ketika mula-mula sampai ke Mekah.
3.Tawaf Wida’ : Tawaf selamat tinggal dilakukan ketika hendak meninggalkan Mekah.
4.Tawaf Sunat
5.Tawaf Nazar : Tawaf yang dilakukan kerana menunaikan nazar yang telah dibuat.


JENIS-JENIS TAWAF
1. Tawaf Ifadhoh.(rukun)
2 Tawaf Qudum : Tawaf selamat datang dilakukan ketika mula-mula sampai ke Mekah.
3.Tawaf Wida’ : Tawaf selamat tinggal dilakukan ketika hendak meninggalkan Mekah.
4.Tawaf Sunat
5.Tawaf Nazar : Tawaf yang dilakukan kerana menunaikan nazar yang telah dibuat.


SYARAT-SYARAT TAWAF
Suci daripada hadas besar pada badan, pakaian, tempat tawaf.
Menutup aurat.
Bermula pada sudut Al-Hajar Aswad dan berniat tawaf ketika itu.
Menjadikan Baitullah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan
Bertujuan Tawaf bukan bertujuan lain.
Cukup 7 kali dengan yakin
Dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar dari Hijir Ismail Syazarwan.

SYARAT-SYARAT TAWAF
Suci daripada hadas besar pada badan, pakaian, tempat tawaf.
Menutup aurat.
Bermula pada sudut Al-Hajar Aswad dan berniat tawaf ketika itu.
Menjadikan Baitullah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan
Bertujuan Tawaf bukan bertujuan lain.
Cukup 7 kali dengan yakin
Dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar dari Hijir Ismail Syazarwan.

SUNAT-SUNAT TAWAF
Berjalan kaki
Berittiba’ (berturutan) bagi tawaf yang diiringi dengan sae’i (lelaki)
Mengucup Al-Hajar Aswad / Istilam Rukun Yamani dan tidak mengucupnya.
Membaca zikir dan doa.
Berturutan 7 kali pusingan.
Tawaf dengan khusyuk dan tawadhuk.
Sembahyang sunat Tawaf


SUNAT-SUNAT TAWAF
Berjalan kaki
Berittiba’ (berturutan) bagi tawaf yang diiringi dengan sae’i (lelaki)
Mengucup Al-Hajar Aswad / Istilam Rukun Yamani dan tidak mengucupnya.
Membaca zikir dan doa.
Berturutan 7 kali pusingan.
Tawaf dengan khusyuk dan tawadhuk.
Sembahyang sunat Tawaf

Sa’i ialah berjalan dari bukit Shafa menuju bukit Marwah sebanyak tujuh kali yang diakhiri di bukit Marwah. 
Sa’i ialah berjalan dari bukit Shafa menuju bukit Marwah sebanyak tujuh kali yang diakhiri di bukit Marwah. 

TAHALLUL HAJI
Tahallul haji terbahagi kepada dua bahagian iaitu: " Tahallul Awal " Tahallul Thani Tahallul Awal (pertama) ialah apabila seseorang itu selesai mengerjakan dua dari tiga perkara berikut:-
i) melontar jumrah Aqabah;
ii) tawaf rukun;
iii) bercukur atau bergunting

Tahallul Thani (Kedua) ialah apabila seseorang itu selesai mengerjakan ketiga-tiga perkara yang tersebut di atas. Setelah selesai melakukan tahallul awal (pertama), para haji bolehlah melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam masa ihram, melainkan tiga perkara masih terlarang, iaitu:
1. Berkahwin, mengahwinkan (menjadi wali) dan menerima wakil kahwin,
2. Melakukan perkara-perkara permulaan persetubuhan seperti bercium-ciuman, bercumbu- cumbu dan sebagainya dan,
3. Bersetubuh
Sebaliknya apabila telah selesai melakukan tahallul kedua, maka tidak ada lagi pantang larang semasa berihram itu sama sekali.


SUNAT-SUNAT SEMASA BERCUKUR
Perkara-perkara yang sunat dilakukan semasa bercukur atau bergunting rambut itu diantaranya ialah:-
1. Memulakan bercukur di sebelah kanan, kemudian baru yang kiri,
2. Menghadap kiblat (Ka'bah)
3. Bertakbir serta berdoa,
4. Mengandam misai dan memotong kuku, Bagi orang yang berkepala botak, maka sunat melalukan pisau cukur di atas kepalanya, walaupun tiada berambut.

Miqat makani bagi ibadat haji ialah:
 a)  bagi jemaah haji yang datang dari arah timur spt penduduk Najd dan Kuwait
      ialah Qarnul Manazil. (94km dari Makkah)
b)   jemaah haji yang melalui Lautan Hindi menuju ke Laut Merah spt dari Yaman
      dan India ialah di Yalamlam; (54km dari Makkah)
c)   bagi jemaah haji yang datang dari Madinah ialah Zulhulaifah @ Bi’ru Ali  
      (450km dari Makkah)
d)   bagi jemaah haji yang tinggal di Makkah ialah di rumah mereka sendiri;
e)  bagi jemaah haji yang datang dari barat laut spt Syria, Mesir, Maghribi dan
     Sepanyol  ialah di  Juhfah.(187km dari Makkah)
f) bagi jemaah haji yang datang dari Iraq ialah Zatu lrqin (94km dari Makkah)



TAHALLUL UMRAH
Setelah berniat umrah di Miqat dan pantang larang yang 13 pun terkena pada kita, lalu balik ke Baitullah lalu tawaf 7 keliling dengan sempurna dan saie dengan sempurna antara bukit Safa dan Marwah, apabila tamat lalu bergunting / bercukur maka gugurlah semua 13 pantang larang tadi. Maka seleailah kerja-kerja umrah. (umrah tiada tahalul awal terus tahalul thani

BERCUKUR ATAU BERGUNTING SEMASA MENGERJAKAN UMRAH

CARA MELAKSANAKANNYA - Mencukur rambut di kepala bagi lelaki atau menggunting rambut di kepala sekurang-kurangnya 3 helai bagi lelaki atau perempuan

MASA DAN TEMPAT – Selepas selesai saie umrah di marwah


                     



SUNAT-SUNAT SEMASA BERCUKUR
Perkara-perkara yang sunat dilakukan semasa bercukur atau bergunting rambut itu diantaranya ialah:-
1. Memulakan bercukur di sebelah kanan, kemudian baru yang kiri,
2. Menghadap kiblat (Ka'bah)
3. Bertakbir serta berdoa,
4. Mengandam misai dan memotong kuku, Bagi orang yang berkepala botak, maka sunat melalukan pisau cukur di atas kepalanya, walaupun tiada berambut.

Miqat Makani (sempadan tempat) adalah tempat yang ditetapkan bagi seseorang yang hendak mengerjakan umrah melafazkan niatnya. Niat boleh dilafazkan pada mana-mana tempat sebelum sampai ke Miqat ini. Tetapi jika sudah melampaui Miqat ini, niat umrah masih boleh dilafazkan tetapi Dam berupa seekor kambing dikenakan.

 Miqat bagi jemaah umrah dari Asia Tenggara (dengan kapal terbang): Qarnul Manaazil – Lebih kurang 94km dari Makkah atau lebih kurang setengah jam perjalanan sebelum kapal terbang mendarat di Jeddah. Miqat ini adalah untuk jemaah yang terus ke Makkah setelah mendarat di Jeddah. Bir Ali (disebut juga sebagai Zulhulaifah) – Lebih kurang 10km dari Bandar Madinah atau lebih kurang 450 km dari Makkah. Miqat ini adalah untuk jemaah yang terus ke Madinah dan dari sana berniat ihram sebelum bergerak menuju Mekah. Ia juga menjadi Miqat untuk penduduk bandar Madinah itu sendiri. Lain-lain miqat (dengan kapal terbang) ialah:
 Al-Juhfah – Lebih kurang 187km dari Makkah . Ia menjadi miqat untuk penduduk Syam (Syria), Mesir dan negara-negara lain dari arah yang sama. Zaatu ‘irqin – Lebih kurang 94 km dari Makkah. Miqat bagi penduduk Iraq.

No comments:

Post a Comment