Berikan pandangan anda tentang penggunaan peribahasa dalam amalan seharian
masyarakat hari ini.
Pada pandangan saya, peribahasa memainkan peranan yang
penting dalam masyarakat di negara kita terutamanya di kalangan orang-orang
Melayu. Peribahasa digunakan untuk menyampaikan sesuatu nasihat, teguran, atau
ingatan secara kiasan atau sindiran, Dengan menggunakan peribahasa banyak
teguran, nasihat, dan sindiran dapat disampaikan tanpa menimbulkan rasa marah
atau kecil hati pada orang lain. Peribahasa wujud apabila masyarakat Melayu
menyedari betapa susahnya untuk memberikan nasihat atau teguran secara
terus-terang kepada orang lain tanpa menyinggung perasaannya. Lantas, mereka
mula mengumpamakan sesuatu perkara dengan sesuatu yang lain agar maksud yang
ingin disampaikan dapat ditafsirkan oleh semua orang. Seringkali perkara yang
diumpamakan itu berkaitan secara langsung dengan anggota masyarakat dan alam
sekeliling mereka.
Peribahasa
masih terus digunakan dalam kehidupan masyarakat Melayu sehingga hari ini.
Peribahasa dapat dibahagikan kepada beberapa jenis seperti simpulan bahasa,
perbandingan, perumpamaan, pepatah, bidalan, dan kata-kata hikmat. Antara
beberapa contoh peribahasa termasuklah “Carik-carik bulu ayam akhirnya
bercantum juga”, “Masa itu emas”, “Ibarat burung, mata lepas badan terkurung”,
“Bagai aur dengan tebing”, “Seperti api dalam sekam”, “Seperti anak ayam
kehilangan induk”, “Hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati”,
“Bahasa Jiwa Bangsa”, “Bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi”, “Ukur baju
pada badan sendiri”, dan “Muafakat Membawa Berkat”.
Sesungguhnya
tujuan utama penciptaan peribahasa adalah untuk memberikan pengajaran kepada
masyarakat pada zaman dahulu kala. Selain itu, peribahasa berfungsi sebagai
pengawal sosial. Hal ini bermaksud masyarakat dahulu kala sering menegur
anggotanya dengan cara berkias ibarat melalui peribahasa. Dengan cara demikian,
orang yang ditegur tidak mudah tersinggung. Begitulah juga dengan pihak penegur
yang lazimnya terdiri daripada orang tua-tua, tidak akan berasa segan untuk
berbuat demikian apabila diperlukan. Misalnya, apabila seorang tua yang ingin
menegur sikap bebas anak gadisnya akan menggunakan peribahasa yang berbunyi
“takkanlah perigi yang mencari timba”. Dalam konteks lain pula, seorang guru
akan menasihati anak muridnya yang berasa malu untuk bertanya sesuatu dengan
menggunakan peribahasa ini, “malu bertanya sesat jalan, malu berdayung perahu
hanyut”.
Sungguhpun
kebanyakan peribahasa yang dicipta orang dahulu kala masih benar dan sahih
sehingga kini, namun terdapat sebilangan kecil peribahasa tersebut yang tidak
dapat diterima pakai lagi pada zaman teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
yang serba moden dan canggih ini. Pada pendapat saya, seboleh-bolehnya kita
mengabaikan peribahasa-peribahasa tersebut yang dimaksudkan itu. Beberapa
contoh peribahasa yang sudah usang dan ketinggalan zaman ialah seperti “Rezeki
secupak tidak akan menjadi segantang”, “Biar mati anak, jangan mati adat”, dan
“Hutang darah dibayar darah”.
Pada
pendapat saya, ketiga-tiga contoh peribahasa yang dikemukakan di atas tidak
dapat diterima pakai lagi kini kerana beberapa alasan seperti yang diterangkan
di sini. Contoh peribahasa yang pertama jika diamalkan bukan saja dapat
mematikan semangat juang seseorang individu malah akan menjadikannya seorang
yang tidak menginginkan kemajuan. Sekiranya seluruh masyarakat berpegang pada
fahaman sedemikian, selama itulah masyarakat tersebut akan berada di takuk lama
kerana tiada kemajuan yang dapat dicapai.
Sementara
peribahasa yang kedua lebih mementingkan adat daripada anak sendiri. Dalam
konteks ini, masyarakat dahulu kala mementingkan kelompok daripada individu.
Namun pada dewasa ini, para ibu bapa tidak sanggup lagi mengorbankan anak
sendiri semata-mata untuk mempertahankan adat masyarakat. Sebaliknya, anaklah
yang diutamakan daripada segala-galanya. Itulah nilai masyarakat hari ini.
Peribahasa
yang ketiga pula tidak harus dipraktikkan kerana mendorong keluarga mangsa
bertindak balas terhadap pembunuhnya. Sekiranya hal sedemikian dilakukan,
masyarakat akan menjadi tidak tenteram. Pada masa sekarang kita mempunyai
pasukan polis dan badan kehakiman, jadi biarlah mereka yang menjalankan
siasatan terhadap sebarang jenayah dan menjatuhkan hukuman ke atas pesalah.
Peribahasa yang baru dicipta ini memberikan peluang
kepada penerbit buku melariskan buku masing-masing dengan mengisi buku
masing-masing dengan peribahasa moden yang janggal, dengan setiap penerbit
menghasilkan peribahasa masing-masing. Selain itu, peribahasa yang baru dicipta
ini juga mendorong kepada merosakkan bahasa, kerana sesetengah daripadanya
hanya dibuat secara serkap jarang tanpa sebarang penyeliaan oleh sebarang
pihak. Sebagai contoh (ciptaan sendiri): Seperti tetikus tanpa wayar atau seperti
tetikus lepas tambatan. Penjelasan:Tetikus dahulu terikat kepada komputer dan
tidak bebas bergerak.
Bagaimanapun,
tetikus moden tanpa wayar bebas bergerak tanpa perlu terikat dengan komputer. Ertinya:
Seseorang yang dahulunya terikat kini bebas hendak kemana-mana sahaja. Contoh
penggunaan: Aminah kini bebas pergi ke disko semenjak dia keluar dari rumah
keluarganya dan berpindah di kampung ke bandar, seperti tetikus lepas tambatan.
Pada masa kini,
aspek Peribahasa semakin kurang dititikberatkan walaupun peribahasa merupakan
elemen penting dalam kriteria berbahasa. Antara sebab peribahasa merupakan
bahasa klise dan milik sastera lama, tidak memahami peribahasa dengan baik,
peribahasa mempunyai banyak makna tersirat, jumlah peribahasa yang banyak dan
mempunyai makna tersirat, dan beberapa sebab yang lain.
Peribahasa itu ialah
rangkaian-rangkaian perkataan yang tetap; tersimpul dan terbeku dengan
susunan-susunan yang khas dan dipakai dengan erti yang khas yang berlainan
daripada asalnya. Za'ba menakrifkan peribahasa sebagai susunan kata yang pendek
dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap didengar dan bijak perkataannya. Peribahasa tradisi
merujuk kepada peribahasa yang digunakan dalam pertuturan sehari-harian atau
secara bercetak sebelum tarikh kemerdekaan. Peribahasa moden pula merujuk yang
dicipta selepas tarikh tersebut. Peribahasa merupakan sebahagian daripada
bahasa kiasan dalam budaya Melayu.
Keindahan
peribahasa merupakan cara sesuatu peribahasa itu digunakan, yang membina minda.
Tetapi pada masa kini, dan pelbagai
peribahasa dicipta yang memaksa pelajar-pelajar menghafalkan seberapa banyak
peribahasa. Pustaka Abdullah Husain menakrifkan peribahasa
itu sama tuanya dengan bahasa sesuatu bangsa dan peribahasa mula-mula digunakan
apabila manusia mulai mengenal peradaban ketika organisasi kehidupan perlu
diatur, batas antara yang baik dengan yang buruk perlu diadakan untuk menjadi
pendinding tatatertib pergaulan dan perhubungan sesama manusia.
Peribahasa dalam sesuatu bahasa
mempunyai peranannya yang istimewa, bukan sahaja memperkaya khazanah bahasa
bahkan lebih penting daripada itu memancarkan pandangan hidup, nilai, sikap,
cara berfikir atau keperluan akal budi masyarakat pengguna bahasa
itu. Awang Sariyan Peribahasa mengandungi ciri-ciri komunikasi moden,
keringkasan, ketepatan dan kepadatan maklumat. Awang Sariyan (Pengantar), Titian
Bahasa, Mohd Adnan Mohd Ariffin, DBP (1992) Oleh sebab cakap-cakap itu dibentuk
dengan satu ikatan bahasa yang indah, maka melekatlah di mulut orang ramai,
lalu di pakai untuk menjadi bandingan , teladan dan pengajaran. Mohd Yusod
Mustafa, Mestika Bahasa, DBP (1965) Sumber yang disenaraikan
berkaitan peribahasa ialah peribahasa merupakan pengalaman hidup rakyat jelata,
merupakan pengamatan orang arif bijaksana dan kandungan kitab suci. Abdullah
Hussain.
Peribahasa sebagai alat
penting untuk merakam pemikiran dan megungkapkan peradaban Melayu sentiasa
menjadi perhatian pengkaji-pengkaji walaupun tidak banyak kajian yang telah
dijalankan secara serius. Ahmad Fuad Mat Hassan dan Zaitul Azma Zainon Hamzah (2010)
melalui kajian mereka Pengkategorian Peribahasa Melayu Berdasarkan Aspek Nilai
dan Pemikiran: Satu Analisis Pragmatik telah mengenal pasti jenis-jenis
peribahasa Melayu yang menonjolkan aspek nilai dan pemikiran Melayu dan
mengenal pasti penggunaan bahasa yang tersurat dan tersirat dalam peribahasa
Melayu untuk menyampaikan mesej pemikiran dengan menggunakan Teori Relevans. Data kajian dikumpul daripada teks
Kamus Istimewa Peribahasa Melayu dan Peribahasa SPM.
Data kajian ini dianalisis
menggunakan teori pragmatik. Daripada kajian yang dijalankan didapati
peribahasa Melayu turut memaparkan aspek nilai dan pemikiran untuk dijadikan
pengajaran dan panduan hidup oleh para pengguna bahasa. Aspek nilai dan
pemikiran yang terkandung dalam peribahasa ini dipaparkan mengikut 16 nilai
murni yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Negara. Pengkaji juga mendapati
bahawa peribahasa boleh dijadikan elemen penting dalam membentuk jati diri dan
seterusnya membangunkan minda. Peribahasa Melayu turut menjelaskan tentang
falsafah pengajaran dan gambaran ketinggian pemikiran bangsa Melayu zaman
dahulu yang disampaikan secara halus dan berkesan.
Mohamad Radzi Salleh (1999) pula
dalam kajian yang bertajuk Peribahasa dalam Masyarakat Melayu Satu Analisis
Pemikiran dan Cerminan Falsafah menganalisis pemikiran masyarakat Melayu dahulu
yang menjana pemikiran mencipta peribahasa yang unik serta mengandungi makna
yang cukup mendalam. Pengkaji juga mencari dan melihat falsafah sebenar yang
terkandung di sebalik peribahasa. Dapatan kajian menunjukkan bahawa masyarakat
Melayu dahulu berjaya menjana pemikiran menggunakan unsur-unsur alam di
sekeliling mereka untuk mencipta peribahasa dan simpulan bahasa yang
mengandungi falsafah yang cukup mendalam dan terpendam dengan pelbagai nilai
moral, pandangan hidup, aspirasi, kepercayaan dan pengetahuan yang didukung
oleh masyarakat penciptanya.
Logik dan emosi orang Melayu melalui
peribahasa telah dikaji secara saintifik dan teoritis oleh Lim Kim Hui (2003)
dalam kajiannya Budi as the Malay Mind: A philosophical Study of Malay Ways of
Reasoning and Emotion in Peribahasa (Budi sebagai Minda Melayu: Satu Kajian
Falsafah terhadap Kaedah Pendalilan dan Emosi Melayu dalam Peribahasa).
Pengkaji membuktikan bahawa prinsip logik sosial turut ditemui dalam peribahasa
disamping unsur-unsur emosi yang agak kuat.
Kesimpulannya,
peribahasa-peribahasa yang sudah usang dan tidak relevan dengan suasana
masyarakat pada hari ini tidak seharusnya diamalkan lagi demi kesejahteraan
masyarakat.
Peribahasa tradisi merujuk kepada peribahasa yang digunakan dalam pertuturan
sehari-harian atau secara bercetak sebelum tarikh kemerdekaan. Peribahasa moden
pula merujuk yang dicipta selepas tarikh tersebut. Peribahasa merupakan
sebahagian daripada bahasa kiasan dalam budaya Melayu. Keindahan peribahasa merupakan cara sesuatu
peribahasa itu digunakan, yang membina minda. Tetapi pada masa kini, pelbagai
peribahasa dicipta yang memaksa pelajar-pelajar menghafalkan seberapa banyak
peribahasa seperti robot.
No comments:
Post a Comment