Pages

Berdasarkan bahan sastera yang dipilih, tunjukkan dengan jelas empat (4) jenis peribahasa.
(a) Perumpamaan.

Bagaikan ekor melebihi kepala. maknanya seseorang yang menjawat jawatan rendah tetapi lagaknya seperti pegawai tinggi.
            Bunyi bising mesin penghancur kayu bagaikan memecah anak telinga di kawasan kilang itu. Tiga orang pekerja yang mengendalikan mesin itu tetap tenang walaupun mesin itu terlalu kuat bunyinya. Mereka sudah biasa dengan bunyi tersebut. "Palan," kata Encik Razman. Dia teguk minuman dalam botol plastik. "Kau dah buangkan sampah di belakang kilang itu?"
            "Sudah," sahut Palan. Dia seorang pelajar tingkatan empat bekerja di kilang kertas itu sejak tiga bulan lalu untuk membantu ibunya. Ayahnya tiada lagi. Dia mempunyai dua orang kakak. Mereka ialah Palamita pelajar tingkatan lima dan Palamasari kakak sulung pelajar tingkatan enam.
            Palan bekerja sambilan di sebuah kilang kertas. Kerja yang dilakukannya ialah membersihkan sekitar kawasan kilang. Dia bekerja di bawah En Razman. Sejak kebelakangan ini aku dapati engkau degil, tidak menjalankan tugasan dengan betul. Kau bagaikan ekor melebihi kepala," kata Encik Razman.
            "Saya sudah pun membuang sampah di kawasan belakang kilang ini pakcik," kata Palan. "Aku dapati sampah sarap itu masih terlonggok," Kau tak nampak timbunan sampah dekat tangki minyak mesin pemotong kayu itu?" kata Encik Razman. Saya rasa, saya dah membuangnya," kata Palan kepadanya. Ketika itu Palan sedang makan. Lekas-lekas dihabiskan nasi bungkus itu kemudian segera pergi ke halaman belakang bangunan kilang. "Mana ada sampah di belakang bangunan sana," kata Yahya. Yang engkau percaya sangat dengan dia kenapa?" Dia bukannya pegawai di syarikat ini. Nasib Dia sama dengan nasib kita juga kuli mengutip sampah tetapi dia terlalu berlagak bagaikan ekor melebihi kepala," kata Yahya marah. Sikap buruk dia itulah yang dikatakan dalam peribahasa bagaikan ekor melebihi kepala, iaitu lagaknya lebih berkuasa daripada tauke syarikat ini sendiri.
(b).  Perbilangan.
Perbilangan adat banyak pengertian yang ditafsirkan, antaranya teromba, undang-undang yang tetap dan kata-kata adat. Menurut Aripin Said (1996) perbilangan adat adalah sebagai gundalan adat, iaitu ikatan puisi yang menyatakan adat lembaga atau asal usul adat lembaga khususnya terdapat dalam kalangan mereka yang memakai Adat Pepatih.
Secara ringkasnya, perbilangan adat merupakan susunan adat dalam bentuk puisi (puisi adat) yang menceritakan dan menerangkan sesuatu dan berasal daripada masyarakat Melayu Minangkabau (adat/peraturan). Perbilangan adat ini berasal dan berkembang di daerah Minangkabau dan Palembang yang dikenali sebagai adat Minangkabau.
Di Malaysia, perbilangan adat ini banyak diamalkan oleh masyarakat di Negeri Sembilan, iaitu digunakan dalam Adat Pepatih, Seperti puisi lain, perbilangan adat diperturunkan dari mulut ke mulut, dari satu generasi ke satu generasi melalui ketua-ketua adat lembaga yang di sebut 'Buapak'. Walaupun begitu perbilangan adat ini mengalami perubahan dan kesesuaian mengikut keadaan dan zaman, seperti pada zaman kedatangan Islam, perbilangan adat mengalami penyesuaian dengan ajaran Islam seperti yang dibuktikan oleh perbilangan ini.
Adat bersendi hukum
Hukum bersendi Kitabullah
Kuat adat, tak gaduhkan hukum
Kuat hukum, tak gaduhkan adat
Ikut hukum, muafakat
Ikut adat muafakat.

Berdasarkan perbilangan di atas, dapat dikatakan perbilangan tersebut telah mengalami ciri-ciri keislaman. Walaupun terdapat penyesuaian tetapi ciri-ciri masih dipertahankan. Perbilangan adat ini berbentuk bebas iaitu menggunakan gurindam, syair, pantun dan lain-lain bentuk puisi dalam penyampaiannya. Menurut Za'ba yang dipetik oleh Aripin Said (1996):

"perbilangan adat merupakan melarat yang tidak tetap timbangan suku kata dan rimanya  namun ia tetap mempunyai susunan, makna yang kemas dan mendalam".

Beliau juga memberi contoh-contoh perbilangan adat untuk genre puisi yang digolongkan sebagai 'gurindam' antaranya:
            Kelebihan nabi dengan mukjizat
            Kelebihan umat dengan muafakat
            Bulat air kerana pembentung
            Bulat manusia kerana muafakat
            Air melurut dengan bandaraya
            Benar melurut dengan muafakatnya. (Za'ba 1962,242)

Manakala Abdullah Siddik, menyebut perbilangan adat sebagai 'peribahasa adat' dinyatakan seperti berikut:
           
            Raja menobat di dalam alam
            Penghulu menobat di dalam luak
            Lembaga menobat  di dalam lingkungannya
            Ibu bapa menobat pada anak buahnya
            Orang banyak menobat di dalam teratak. (Abdullah Siddik 1975,110)

Konsep keadilan, perbilangan adat ini tidak didasarkan kepada pembalasan tetapi didasarkan kepada pemulihan (restitution).

            Yang mencincang, merampas
            Yang membunuh membangunkan
            Yang menjual, memberi balas

Aspek ekonomi, kata-kata perbilangan disusun indah dan menunjukkan bahawa kehidupan memerlukan ekonomi yang teguh.

            Majlis di tepi air
            Mendesa di perut kenyang

Aspek sosial, masyarakat Adat Pepatih melahirkan perbilangan ini adalah mengikut susunan unilateral-matrilineal. Ia merangkumi pemilihan ketua dalam masyarakat, utamakan nisab sebelah ibu, tanggungjawab, hak, pedoman, pegangan dan juga perpaduan. Ini untuk menunjukkan bahawa masyarakat mempunyai taraf yang sama dan mesti dimuliakan.

            Yang buta penghembus lesung
            Yang pekak pelepas bedil
            yang lumpuh penghuni rumah
            Yang kuat pembawa beban
            Yang bingung disuruh-suruh
            Yang cerdik lawan berunding

Aspek adat istiadat, banyak menjurus kepada adat berumah tangga, iaitu dari pertunangan, perkahwinan, penceraian sehingga kepada pembahagian harta.
Sistem kewarisan, dalam sistem ini perbilangan adat digunakan untuk pembahagian harta pusaka.Yang mana Buapak dari Datuk lembaga bertindak sebagai pemegang kuasa. Mengikut Adat Pepatih harta pusaka diperturunkan kepada anak perempuan sahaja dan tanah pusaka tidak dibenarkan dijual atau digadai.

Sebagai kesimpulannya, perbilangan adat dapat dikatakan sebagai bentuk puisi klasik yang juga intim dengan kehidupan masyarakat Melayu lama. Sehingga kini perbilangan adat ini masih digunakan oleh kelompok masyarakat yang mengamalkan tatacara Adat Pepatih.

(c). Simpulan Bahasa

Simpulan Bahasa adalah kata-kata ringkas atau rangkaian perkataan yang dirumuskan dalam susunan tertentu yang membawa maksud tertentu. Maksudnya terdapat daripada apa yang tersirat atau tersembunyi bukan daripada yang tersurat atau nyata.
Simpulan bahasa yang mempunyai dua makna.
           
        (a) ada angin:
·         mempunyai kemahuan atau keinginan untuk mendapat sesuatu.
·         perangai atau tingkah laku yang tidak tetap.
                                   
   Semalam Atikah riang, tetapi hari ini dia nampak muram. Orang ada angin                            memang macam itu.

       (b) anak buah:

·   orang yang berada di bawah pengawasan seseorang ketua seperti ketuapejabat atau penghulu.
·   anak saudara, iaitu anak kepada abang atau kakak.

            Halim menjaga anak buahnya seperti menjaga anaknya sendiri.
            Ketua kampung itu mengadakan mesyuarat dengan semua anak buahnya.
           
      (c) Langgar Bahasa:

·         bercakap dengan menggunakan bahasa yang kasar.
·         tingkah laku atau kelakuan yang tidak sopan atau melanggar adat.

       Simpulan bahasa yang berlainan tetapi mempunyai makna yang sama.

·         Seseorang yang tidak mempunyai perasaan malu.
·         muka talam, muka tembok, dan muka tebal.

Muka tebal. Ramli buat muka tebal walaupun dihukum oleh gurunya di depan kelas.
Muka tembok. Lelaki yang bermotosikal itu memang muka tembok kerana masih juga mengganggu anak dara kampung itu walaupun sudah beberapa kali ditegur oleh ketua kampung.

Bentuk atau ciri-ciri Simpulan Bahasa

1. Terbentuk daripada penggunaan kata nama am. Contohnya:

·         anak buah, buah tangan dan lipas kudung
       anak, buah, dan lipas masing-masingnya sebagai kata nama am

2. Terbentuk daripada penggunaan kata kerja. Contohnya:

·         ajak-ajak ayam, buat bodoh, dan pasang telinga
       Ajak, buat dan pasang masing-masingnya sebagai kata kerja.

3. Terbentuk daripada penggunaan kata adjektif. Contohnya:

·         besar kepala, bodoh sepat dan kecil hati.
       besar, bodoh dan kecil masing-masing sebagai kata adjektif.
                 
4. Terbentuk daripada penggunaan kata nama khas. Contohnya:
           
·         Pak Kaduk, Mat Jenin, Abu Jahal
·         Semua ini sebagai kata nama khas
5. Terbentuk daripada nilai kepercayaan. Contohnya:

·         air pinang, batu buyung dan makan bulan
·         semua ini ada kaitan dengan kepercayaan orang Melayu.
           
Contoh Simpulan Bahasa dan Maknanya:

ajak-ajak ayam maknanya tidak bersungguh-sungguh semasa mempelawa seseorang.
ada bakat maknanya mempunyai tokoh atau perwatakan
alas perut maknanya makanan yang dimakan untuk sementara waktu sebelum memakan makanan.
air muka maknanya rupa atau wajah seseorang
cakar ayam maknanya tulisan yang sangat buruk
           
Contoh Simpulan Bahasa dan Ayat.

Akal Kancil ertinya mempunyai akal yang cerdik dan pintar menipu orang.
Ayat : Abu terkenal dikalangan kawan-kawannya kerana dia mempunyai akal kancil dan memang suka menipu mereka.

Alim kucing ertinya orang yang berpura-pura menunjukkan kelakuan baik bila berada di hadapan orang lain sedangkan dia  sebenarnya memang jahat.
Ayat : Lelaki itu cuba menyembunyikan niat jahatnya datang ke situ dengan cara menunjukkan sikap alim kucing.

Ambil angin ertinya keluar dengan tujuan semata-mata untuk bersiar-siar.
Ayat : Setiap petang setelah pulang dari kerja, Orang kaya itu akan keluar ambil angin di kawasan sekitar taman bunganya.

Ambil Berat ertinya mengambil tahu tentang sesuatu.
Ayat : Ayah memang suka ambil berat tentang pelajaran anak-anaknya bagi menentukan mereka benar-benar berjaya di dalam pelajaran.

Ambil Hati ertinya membuat sesuatu bagi menyukakan hati seseorang.
Ayat : Sambil mengajar Cikgu Ali cuba membuat kelakar bagi mengambil hati murid-muridnya supaya mereka tidak lekas jemu dengan pelajaran matematik.

Angkat kaki ertinya lari meninggalkan sesuatu tempat dengan cara tergesa-gesa.
Ayat : Semua tikus itu angkat kaki dan masing-masing bertempiaran dengan tidak tentu arah bila melihat kucing datang.

Beri jalan ertinya memberikan pendapat atau fikiran kepada seseorang bagi menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi.
Ayat : Saiful cuba beri jalan kepada Ramli bagi menyelesaikan masalah pertengkarannya dengan Hasyim.

Beri Muka ertinya memberikan kebebasan yang melebihi batas.
Ayat : Dalam mendidik anak-anak setiap ibu bapa hendaklah pandai mengambil hati anak-anak tetapi jangan sekali-kali memberi muka kepada mereka.

Besar Diri ertinya angkuh atau bongkak.
Ayat : Sungguhpun Sidek anak orang kaya di kampung itu, tetapi dia tidak besar diri.

Buah Mulut ertinya Sesuatu hal yang telah menjadi percakapan orang ramai.
Ayat : Berita tentang kejayaan Helmi mendapat hadiah pertama dalam peraduan lukisan itu telah menjadi buah mulut di kampung tersebut.

Buruk Siku ertinya mengambil balik sesuatu barang yang telah diberikan kepada seseorang.
Ayat : "Awak ni betullah buruk siku," kata Musa kepada Abu kerana dia telah meminta kembali pensil yang diberikan kepadanya semalam.

Bulat Hati ertinya keputusan yang sudah tetap dan tidak akan berubah lagi.
Ayat : Dengan bulat hati pengemis itu terus juga meninggalkan rumah itu meskipun keluarga rumah tersebut cuba menghalangnya kerana di luar hujan sungguh lebat.

(d). Bidalan.

Bidalan adalah susunan bahasa yang menarik dan mudah 'melekat di mulut orang ramai'.Ia merupakan bahasa kiasan yang digunakan untuk melahirkan fikiran yang tajam, tepat,mengandungi perbandingan, teladan, pengajaran, nasihat, dan kata-kata hikmat.

Contoh Bidalan:

1.     ada pasang surut
        keuntungan dan kekuatan seseorang ada masa meningkat atau menurun.
2.     ada rupa ada harga
        barang yang cantik, tentu mahal
3.     ada udang di sebalik batu
        ada motif tersembunyi di sebalik perbuatan
4.     air yang tenang, jangan disangka tiada buaya
        orang yang pendiam jangan disangka bodoh atau penakut
5.     baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalang
        merendah diri lebih baik daripada menyombong
6.     baik berjagung-jagung sementara padi belum masak
        sementara menunggu yang lebih baik buatlah sesuatu yang mendatangkan faedah.
7.     belakang parang, kalau diasah akan tajam juga
        orang yang bodoh atau susah jika berusaha dengan gigih lama-kelamaan akan berjaya juga.
8.     belum duduk berlunjur dahulu
        membuat sesuatu kerja tidak mengikut urutan
9.     rambut jangan putus, tepung jangan berselerak
        sesuatu kerja yang dilaksanakan perlu dengan berhati-hati agar selamat
10.   berbuat baik berpada-pada, berbuat jahat jangan sekali
        lakukanlah kebaikan secara sederhana tetapi jangan sekali-kali berbuat jahat.
11.   berdikit-dikit, lama-lama jadi bukit
        amakan berjimat cermat agar dapat membawa kesenangan
12.   biar genting, jangan putus
        biar rugi sedikit, jangan rugi banyak
13.   biar mati anak, jangan mati adat
        anak yang melanggar adat mesti dihukum
14.   biar berputih tulang, jangan berputih mata
        lebih baik mati daripada menanggung malu
15.   berkata siang pandang-pandang, berkata malam dengar-dengar
        berhati-hati apabila mengeluarkan kata-kata
16.   biar buruk kain dipakai, asal pandai menjaga hati
        biar miskin atau hodoh seseorang itu, asalkan mempunyai hati budi yang baik
17.   biar pecah di perut, jangan pecah di mulut
        sesuatu rahsia perlu disimpan dengan baik.
18.   biar titik, jangan tumpah
        biar rugi sedikit asalkan tidak rugi banyak.
19.   bumi mana yang tidak ditimpa hujan
        semua orang ada melakukan kesilapan.
20.   daripada hidup bercermin bangkai, lebih baik mati berkalang tanah
        mati lebih baik daripada hidup menanggung malu.
21.   daripada segenggam jadi segantang
        daripada sedikit lama-lama menjadi banyak
22.   habis akal, baru tawakal
        setelah berusaha barulah berserah kepada Tuhan.
23.   jangan meludah ke langit
        jangan melakukan sesuatu yang memalukan diri sendiri.
24.   ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
        berhati-hati selalu agar tidak menyesal.
25.   hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga
        budi yang baik akan dikenang walaupun seseorang  itu telah meninggal dunia.
26.   jangan bercermin di air keruh
        perbuatan yang negatif jangan ditiru.
27.   sudah terang lagi bersuluh
        bertanya tentang sesuatu yang sudah diketahui.
28.   sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
        jika tekun berusaha pasti mendapat kejayan.
29.   sediakan payung sebelum hujan
        beringat sebelum kena
30.   pipit itu pipit juga lawannya

        orang kaya dengan orang kaya manakala orang miskin dengan orang miskin.

No comments:

Post a Comment