Pages

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Moto Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling

Informasi,
Kecemerlangan,
Kesejahteraan

  VISI
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling menjadi peneraju utama dalam mewujudkan suasana yang teraputik dan kondusif di sekolah.

 MISI
Untuk merealisasikan visi, kami akan memastikan misi berikut dilaksanakan dengan jayanya:

  • Menguruskan program dan aktiviti kaunseling dengan cekap dan berkesan.
  • Melahirkan pelajar yang mempunyai kepintaran intelek (IQ), emosi yang tinggi (EQ) dan berakhlak mulia (SQ).
  • Membimbing pelajar ke arah mencapai prestasi yang tinggi dalam akademik.
  • Mewujudkan suasana pembelajaran yang memberangsangkan melalui program bimbingan dan kaunseling.
  • Memberikan pendidikan kerjaya bersepadu kepada pelajar.
  • Memupuk semangat patriotik dan kualiti kepimpinan di kalangan pelajar.

Falsafah Unit Bimbingan dan Kaunseling

Bahawasanya setiap murid mempunyai potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.


PIAGAM PELANGGAN

  1. Menyediakan bilik bimbingan dan kaunseling yang  kondusif dan teraputik.
  2. Menerima semua klien tanpa syarat.
  3. Memenuhi temujanji klien.
  4. Memaklumkan perubahan tarikh atau masa temujanji sekurang-kurangnya sehari sebelum tarikh dan masa yang lain.
  5. Menjalankan sesi kaunseling dengan penuh etika dan profesional.
  6. Menjalankan sesi kaunseling dalam tempoh masa 40 hingga 60 minit bagi setiap sesi individu atau kelompok.
  7. Menerima dan melayan klien kaunseling krisis dengan serta merta.
  8. Melaksanakan program yang dirancang dengan ikhlas dan bertanggungjawab.

MATLAMAT
  • Membantu dan membimbing pelajar memahami potensi dirinya dalam menyesuaikan diri dalam persekolahan dan pekerjaan

SESI KAUNSELING INDIVIDU

Sesi Kaunseling Individu merupakan salah satu sesi yang perlu dijalankan kepada semua pelajar. Kebanyakan sesi yang dijalankan meliputi bidang peribadi, akademik, kekeluargaan, kes disiplin, kemahiran belajar, perundingan kaunseling ibu bapa, kerjaya, psikososial dan sebagainya.

   

SESI KAUNSELING KELOMPOK


Kaunseling Kelompok diadakan antara tiga atau lebih individu. Penggunaan interaksi kelompok adalah untuk memfasiliti pemahaman kendiri dan membentuk perubahan tingkah laku ahli-ahli kelompok.




  

Jenis-jenis Kelompok.

(1) Kelompok Bimbingan

Contoh-contoh tajuk yang dibincangkan: masalah sosial (bahaya dadah), pengurusan masa, kemahiran belajar,

pemilihan kerjaya, persediaan peperiksaan, menjalani ujian personaliti, pengurusan stres dan sebagainya.


(2) Kelompok Kaunseling

Kelompok ini diadakan antara lima hingga sepuluh orang. Berbincang sesama ahli dengan penyeliaan kaunselor.

(3) Kelompok lain
  • Kelompok terapi, kelompok rujukan, kelompok jemputan dan sebagainya.
  • Sangat praktik. Dapat menjimatkan masa. Selesaikan masalah yang sama secara kelompok.
  • Klien mempunyai peluang mencuba tingkah laku baru dalam keadaan selamat dengan sokongan ahli-ahli lain.
  • Klien akan merasa kurang tertekan apabila mengetahui orang lain juga mempunyai masalah yang sama.

Unsur-unsur terapeutik dalam kaunseling kelompok.

(1) Memberi harapan kepada klien.
(2) Perasaan selamat dan mendapat sokongan.

(3) Kesatuan antara ahli-ahli.

(4) Mempelajari sesuatu dari ahli lain.

(5) Pembelajaran interpersonal (perseorangan)


 Prinsip Kerahsiaan dalam Kaunseling.

(1) Tanggungjawab kaunselor menjaga kerahsiaan kliennya bukan muktamad. Dalam situasi
     tertentu, maklumat klien boleh dedahkan.
(2) Kerahsiaan dipelihara sekiranya tidak menggugat hak individu lain atau orang ramai.

(3) Kerahsiaan sesuatu yg telah diketahui umum – kaunselor tidak terikat dengan kerahsiaan lagi.


Kepentingan Kerahsiaan

(1) Klien rasa selesa dan selamat untuk meluahkan perasaan
(2) Klien boleh mengharapkan bantuan kaunselor dan menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada kaunselor untuk membantu

Situasi pengecualian kerahsiaan.

(1) Klien membahayakan diri dan orang lain.
(2) Klien sendiri meminta maklumat tentang dirinya didedahkan.
(3) Mahkamah meminta maklumat didedahkan.
(4) Kaunselor mencurigai klien seperti ada penderaan berlaku.


OBJEKTIF

Objektif perkhidmatan Bimbingan dan kaunseling di sekolah adalah :

  • Guru Bimbingan kaunseling menghayati bahawa memenangi jiwa murid merupaka teras perkhidmatan Bimbingan kaunseling di sekolah.
  • Sebagai perkhidmatan yang mesra, selesa dan kondusif kepada murid untuk menyuarakan isi hati dan permasalahan mereka, seterusnya dapat membuat keputusan yang wajar dan betul.
  • Agar Guru Bimbingan kaunseling boleh mendahului (win over) jangkaan tindakan-tindakan yang diluar norma sosial dalam kalangan murid muridnya.Agar murid boleh meneroka peluang dan ruang kerjaya yang sesuai dengan personaliti mereka.

FOKUS PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
  • Perkhidmatan Bimbingan kaunseling dilaksanakan secara sepenuh masa dan berfokus kepada program dan aktiviti seperti berikut;
  • Pembangunan dan pengembangan sahsiah diri murid.
  • Peningkatan disiplin diri murid.
  • Pendidikan kerjaya murid.
  • Psikososial dan kesejahteraan mental murid.

FOKUS 1 : PEMBANGUNAN DAN PENGEMBANGAN SAHSIAH DIRI MURID

Fokus ini adalah untuk memupuk pengembangan personaliti sendiri (character) murid daripada aspek berikut :
  • Sikap Penyayang (kepedulian)
  • Budi bahasa
  • Konsep sendiri
  • Kepemimpinan
  • Komunikasi
  • Kekemasan diri
  • Ketepatan masa
FOKUS 2 : PENINGKATAN DISIPLIN DIRI MURID

Fokus ini adalah memupuk disiplin diri murid termasuk intervensi yang perlu dilakukan bagi mencegah mereka terlibat dengan gejala-gejala disiplin dan anti sosial yang lain.

FOKUS 3 : PENDIDIKAN KERJAYA MURID

Fokus ini adalah berkaitan pendedahan dan bimbingan kepada murid mengenai maklumat berkaitan pendidikan dan hala tuju kerjaya. Menerusi fokus ini, guru Bimbingan kaunseling hendaklah :
  • Melaksanakan program Pendidikan Kerjaya secara terancang bagi memastikan semua murid dapat mengenalpasti potensi diri , minat , sikap dan hala tuju kerjaya.
  • Menyediakan Profil Kerjaya setiap murid bermula dari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah dalam pelan pembangunan dan perkembangan kerjaya mereka.
  • Menyediakan rekod murid selepas tamat persekolahan sama ada terus memasuki alam kejaya atau meneruskan penggajian ke institusi-intitusi pengajian tinggi awam atau swasta.
FOKUS 4 : PSIKOSOSIAL DAN KESEJAHTERAAN MENTAL MURID

Fokus ini adalah membimbing murid supaya mampu mengekalkan dan mengurus kesejahteraan diri dan mental. Menerusi fokus ini, guru Bimbingan kaunseling hendaklah :

  • Membimbing murid dalam proses sosialisasi dan interaksi.
  • Membimbing murid dalam aspek pengurusan emosi.
  • Membantu murid mengembangkan pemikiran yang positif.

KAEDAH PELAKSANAAN

1.Pengurusan Profil Murid

Fokus ini adalah menyediakan pangkalan Profil Murid yang bertujuan untuk membuat analisis terhadap sesuatu isu berkaitan murid. Dengan analisis ini, tindakan membantu dan mencegah sesuatu isu itu boleh dilakukan dengan lebih berkesan. Menerusi fokus ini, guru Bimbingan kaunseling hendaklah :

  • Menyediakan profil setiap murid bermasalah disiplin.
  • Menyediakan profil setiap murid ponteng sekolah.
  • Menyediakan profil kerjaya setiap murid.
  • Menyediakan profil murid dari segi kesejahteraan mental/emosi.
Profil ini hendaklah mengandungi maklumat mengenai latar belakang murid , latar belakang ibu bapa/penjaga, latar belakang masalah, kekerapan dan punca masalah dan status tindakan penyelesaian.

2.Pelaksanaan Pendidikan pencegahan

Fokus ini adalah memberi pendidikan pencegahan serta membimbing murid agar berupaya mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan kegiatan-kegiatan yang memudaratkan diri seperti kegiatan seks bebas, bahaya HIV, dadah, rokok termasuklah bahan inhalan.

Fokus ini juga memberi pendidikan pencegahan serta membimbing murid agar mengelakkan diri daripada terllibat dengan jenayah rogol dan bunuh diri.

3.Konsultasi keibubapaan

Fokus ini adalah membimbing murid agar mereka mengetahui tanggungjawab diri dalam keluarga di mana :

  • Kemahiran keibubapaan akan diterapkan bermula dari alam persekolahan.
  • Pelaksanakan aktiviti engagement bersama ibu bapa murid.
4.Pengembangan Kemahiran Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)

Fokus ini adalah meningkatkan kemahiran menolong dan soft skills (kemahiran generik) semua ahli PRS. Guru Bimbingan kaunseling hendaklah;

Melaksanakan latihan kemahiran kepada murid yang menjadi PRS.
Melatih PRS agar berupaya memainkan peranan membantu rakan sebaya berkonsepkan 'Bantu Diri Untuk Orang Lain' dengan :
  • PRS sebagai role model kepada orang lain
  • Memberi galakan kepada rakan-rakan agar bersikap positif.
  • Menjadi rakan yang peka kepada orang lain.




5. Murid Berkeperluan Khas

Fokus ini adalah memberi perkhidmatan kaunseling dan bimbingan khas kepada murid-murid berkeperluan khas di sekolah.
Fokus ini juga memberi penekanan dari segi kebajikan, kemudahan, soft skill dan hala tuju kerjaya murid berkeperluan khas.
Membimbing murid normal yang lain untuk menerima , membantu dan sentiasa memberi pertolongan kepada murid-murid berkeperluan khas.


6. Penyampaian (outreach) perkhidmatan

Membuat sebaran kepada murid berkaitan perkhidmatan yang boleh diberi oleh Guru Bimbingan serta faedah yang diperoleh daripada perkhidmatan Bimbingan Kaunseling.

Sebaran berkaitan peluang-peluang pendidikan dan kerjaya murid.

7.Perkhidmatan Kaunseling Individu dan Kaunseling Kelompok


Perkidmatan Kaunseling Individu dan Kaunseling Kelompok adalah menjadi Sasaran Kerja Utama guru Bimbingan Kaunseling.

Murid boleh mendapatkan perkhidmatan kaunseling secara individu atau kelompok pada bila-bila masa waktu persekolahan termasuk semasa waktu pengajaran dan pembelajaran (PdP).



PENGURUSAN

1.Menjalankan Tugas Luar

Seorang guru Bimbingan Kaunseling boleh dibenarkan menjalankan tugas di luar sekolah mereka dengan kadar 10 peratus setahun. Ini bermakna, 90 peratus masanya setahun hendaklah berada di sekolah tempat mereka bertugas.


Kekecualian boleh diberikan sekiranya guru Bimbingan Kaunseling diarahkan : 

  • Mengikuti kursus , latihan termasuk menyambung pengajian dalam tempoh masa yang panjang.
  • Menjalankan tugas luar apabila berlaku sesuatu bencana atau mala petaka di sesuatu tempat. Kekecualian menjalankan tugas luar melebihi tempoh atau kadar yang ditetapkan dalam perkara ini boleh juga diberikan dengan syarat mendapatkan kelulusan bertulis daripada Pengarah Pelajaran Negeri terlebih dahulu.
Dalam hal ini, tugas luar bermakna tugas yang diarah atau diminta oleh KPM, JPM dan PPD.

2. Kelas Ganti

Guru Bimbingan Kaunseling Sepenuh Masa boleh mengambil kelas ganti tidak lebih 8 waktu seminggu.
Semasa bertugas sebagai guru ganti di sesebuah bilik darjah , mereka hendaklah melaksanakan program atau aktiviti yang berkaitan perkhidmatan Bimbingan Kaunseling.
Guru Bimbingan Kaunseling boleh menggunakan Modul Perkhidmatan Bimbingan dan kaunseling sebagai panduan dan rujukan semasa melaksanakan aktiviti bimbingan di dalam kelas ganti.

3.Jadual Waktu

Tempoh masa bertugas Guru Bimbingan Kaunseling adalah sama seperti guru PdP. Walau bagaimana pun, jadual waktu bertugas bagi Guru Bimbingan Kaunseling di sekolah perlu lebih fleksibel (flexi). Hal ini bermakna sesi bertugas seseorang Guru Bimbingan Kaunseling di sekolah tidak terikat sama seperti masa bertugas guru PdP di bilik darjah. Ianya boleh disesuaikan mengikut keperluan tugas seharian Guru Bimbingan Kaunseling.

Sesi bertugas mereka hendaklah lebih fleksibel (flexi) kerana fungsi mereka termasuk aktiviti engagement bersama ibu bapa murid, agensi-agensi lain yang berkaitan termasuk dengan pemimpin-pemimpin masyarakat dan komunikati di luar sekolah di mana aktiviti tersebut hendaklah hanya untuk kepentingan dan faedah murid  mereka di sekolah.


4.Perkapita Grantt (PCG) Bimbingan Kaunseling Sekolah

PCG yang diperuntukkan kepada sekolah bagi Bimbingan dan kaunseling hendaklah digunakan sepenuhnya untuk semua aktiviti perkhidmatan Bimbingan Kaunseling yang berfokus kepada 4 bidang utama seperti di perenggan 7 (Fokus Perkhidmatan Bimbingan Kaunseling).

5. Sokongan Pentadbir Sekolah


Pentadbir sekolah hendaklah memastikan perkhidmatan Guru Bimbingan Kaunseling berfokus kepada Program Pembangunan Sahsiah dan Disiplin Murid. Dalam hal ini pentadbir sekolah hendaklah memastikan Guru Bimbingan Kaunseling memberikan perkhidmatan terbaik dan berkesan serta memberi tumpuan kepada pembangunan diri murid semasa melaksanakan perkhidmatan Bimbingan Kaunseling.
Dalam masa yang sama, pihak pentadbir sekolah juga hendaklah membuat pemantauan serta memberikan maklum balas kepada Guru Bimbingan Kaunseling akan keberkesanan perkhidmatan mereka.









No comments:

Post a Comment